Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

onsdag 23. september 2015

Pakking til Fjelltur



Føre man skal reise til fjells, er det en veldig viktig ting man må ta for seg føre man reiser: Pakking. Det er desidert det viktigste du gjør før du hopper i skoa og drar på deg Gore-texen for så å vandrer avgårde. Pakkingen består av flere ting: Selve pakkingen, hva du pakker i, og hvordan det skal justeres for deg og kroppen din på best mulig måte.
Selve pakkingen skjer i heimen føre en skal ut på eventyr. Det første en burde gjøre er å sjekke været. Det er utrolig viktig, for da finner man ut hva slags klær man trenger å pakke mest med seg av, og hvilke klær en skal la ligge hjemme. Etter at finværet er blitt bekreftet er en klar for å lete fram alt en skal ha med seg på tur. En ting jeg gjør er å lage en liten liste på telefonen, så finne fram alt og legge det på sengen, for så å krysse av på telefonen for hva jeg har funnet fram etterhvert, da ser jeg også hva jeg mangler.
Når kosebamse og ønskelig pysjamas er funnet fram, må en bestemme seg for hva en skal pakke i. Da ser man på hva slags tur en skal på. Er det chartertur til Kypros, så klarer en seg fint med en stor bag eller koffert. Skal en på fisketur midt i Femundsmarka, så sverger jeg til Bergans-sekken min. Da skal en mest sannsynlig gå mye, og da må utstyret følge med eieren. Skal en sove 1 natt ute, så holder en 40 L sekk, men snakker man en hel uke, så anbefales en sekk på minimum 100 L. Noe som også burde tas i betraktning er hvordan vær skal sekken/baggen din utsettes for? Er det fint vær med sol og blå himmel, så funker det meste. Har Poseidon (havgud) meldt sin ankomst over deg, så må du se an alternativene dine. Har du verken vanntett bag eller sekk, så må du belage deg på å pakke alt i søppelsekker for å holde det tørt. Jeg sverger fortsatt til Bergans sekken min som er vanntett og flyter i vannet skulle jeg miste den!

Bilde fra toppen av Snøhetta - 2286 meter over havet
Foto: William Stolt

For å få en behagelig bæreopplevelse med sekk, må man huske å legge det tyngste i bunn av sekken og inn mot ryggen, Dette vil da si sovepose og lignende utstyr, man må også huske på å legge det man må ha lett tilgjengelig øverst som regntøy, mat og drikke, hvis dere husker det her da vil dere få en langt mer hyggelig tur! GOD TUR!

Mvh Wiliam Og Vebjørn


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar