Kanotur Atnadalen

torsdag 17. september 2015

Fjellfiske

Forrige uke var vi på naturviterlinja på en fjelltur på Snøhetta. Snøhetta ligger 2286 meter over havet. Turen opp på Snøhetta var en fin tur som vi hadde fint vær og bra utsikt. Fra toppen av Snøhetta så vi mange fiskevann. Og i de sjøene og elva hadde vi fiskekort. Når vi endelig kom på toppen av Snøhetta begynte vi å glede oss til fiskinga, så når vi fikk gå i fritt tempo ned hadde vi en gjennomsnittsfart på 10-12 Kmt nedover fjellsiden.

Fra toppen og ned til første sjøen brukte vi 1t 15min, så det gikk radig. I første sjøen tok det ikke lang tid før Krister fikk en liten ørret på lille auren. Så gikk det en liten stund uten mer fisk, så vi gikk til et sted det vaket bra. På første kaste fikk Magnus og Krister en på første kaste. Der stod vi en liten stund og fisket. Og det ble 8 stk på den plassen, men bare småfisk. De fiskene vi fikk tok på lille auren og en sølv kroken sluk. Når vi så de andre begynne å passere oss tok vi på oss sekken og gikk nedover til hytta. Når vi kom på hytta sto Mattis og Fredrik og fisket i elva. Fredrik hadde fått en ørret, men det var visst ikke så veldig bra der for det var veldig grunt.

Dagen etter så skulle vi gå ned til Kongsvoll, men på vegen kunne vi fiske i sjøene og elva som gikk nedover der vi skulle gå. Der fikk vi en 10-15 fisker. Så gikk vi videre nedover så vi kom innpå elva, der hadde vi store forhåpninger da vi så på kartet. Men da vi kom fram! Jeg har aldri vært så skuffet noen gang som da vi kom frem. Det var bare en liten å som sildra mellom dalene der. Etter det gikk turen til leirplassen. Når vi kom dit rigga vi leir tente bål og gjorde oss klare. Når alt var klart gikk vi ned til elva som rant rett nedenfor. Det første vi så var en stor fin kulp, så vi fikk store forhåpninger. Etter ett par kast så begynte vi å ha etter fisk og se fisk, men vi ble veldig skuffet da for det var bare småfisk der. Og de ville heller ikke ta, men vi hadde ikke lange tiden på oss heller, så vi måtte gå opp igjen og spise. Og innen vi fikk spist mat så var det blitt for mørkt til å se noe, så vi bestemte oss for å legge oss og sove til dagen etter. Dagen etter fikk vi heller ikke fiska, for vi vi ville heller dra fortere hjem.