Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

tirsdag 15. mars 2016

Min utplasseringsuke på Snippen Gård

I uke 9 var jeg på utplassering på Snippen Gård. Jeg skulle være med for å se hvordan det er å drive en gård/småbruk. Ettersom at dette er noe jeg har vurdert å drive med selv.

Jeg ble møtt av to smilende eiere av gården, Ole og Maria. Denne uka skulle jeg få være med dem å stelle alle dyra og ordne på gården. Jeg var veldig spent og gleda meg til å finne ut om dette virkelig var noe for meg.

Allerede første dag fikk jeg erfare det at det å være bonde var tungt arbeid. Skal du klare dette må du være glad i jobben din, for er du ikke motivert til å drifte gård og dyr, er ikke dette noe for deg.

Jeg var hovedsaklig med på morgenstellet, og kveldstellet en dag. Jeg fikk tidlig erfare det at ingen dager er like, for på onsdag hadde oksene klart å komme seg ut, hvordan de kom seg ut er fortsatt et mysterium, siden alle dørene var lukket. Vi fikk oksene inn igjen etterhvert. Etter det var gjort fylte vi på med halm til kvigene og kuene, dette var også utrolig tungt arbeid.

Utover uka fikk jeg prøve meg på stellet alene også, når jeg kom på morgenen starta jeg bare med stellet og fortalte Ole eller Maria om hva jeg hadde gjort til dem kom ut. Dette var utrolig spennende med tanke på om de var fornøyde med jobben min eller ikke.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med utplasseringsuken min på Snippen Gård. Jeg lærte mye om hvor mye det kreves av bonden og jobben hans. Men om jeg vil bli bonde er jeg fortsatt usikker på, man har ikke mye fritid akkurat.

Kuene var fornøyde med ny halm (foto: Karoline)

Geitene var veldig nysgjerrige (foto: Karoline) 
Det kom en liten andunge i løpet av uka, vi lagde et lite bur rundt anda og ungen sånn at hønene ikke skulle ta den.
(foto: Karoline)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar