Kanotur Atnadalen

fredag 13. september 2013

Topptur i Jotunheimen

4. september dro Vg.2 Naturviter på topptur til Jotunheimen. Da vi måtte gå over bre fro å komme oss på toppen.

Ryggen på Kalven.

Vi gikk på tre topper på Kalven. Vi fulgte ryggen på fjellet for å komme til høyeste punket på kalven som var 2034m.o.h

Like før vi skulle gå på ryggen av Fjellet var vi nervøse, men da vi begynte å gå var det ikke like skummelt. Det som var litt ekkelt var det at ryggen var veldig smal på den bredeste var den ca.1m bred og det var 400m stup på begge sider.

Alle kom på toppen av kalven! Det var tungt å gå på toppen, men det var virkelig verd det! Det er en av største opplevelsene i mitt liv. Jeg anbefaler alle som liker å være ute og i friluftslivet å gå på bre og topptur!:)

Når vi skulle tilbake så bestemte vi oss for å gå en litt annen vei ned enn vi hadde gått opp. Den gikk på tvers over leirbreen. På breen fant vi mange fine bekker og «brønner» som var blitt laget av smeltevannet.

Smeltevannsbekkene kan grave dypt nedover i breene de blir kalt «brønner» og kan bli helt opp til 15 meter dype.

Når vi gikk nedover breen mot sjøen som breen gikk ut i, stoppet plutselig guiden vår Mathias. Han hadde fått se en brønn som hadde fryst igjen på toppen med snø som hadde falt over. Han sa at det kunne være farlig, da brønnene kunne være veldig dype under snøen som hadde frosset over hullet.
Her kunne det vært fort gjort og gått rett over hvis man ikke fulgte godt med. Mathias visste ikke helt hva det het, men han kalte det for «breøyne» fordi han syntes det så litt ut som et øye på grunn av utseende isen fikk da den fryser.

Når vi bestemte oss for å gå den andre veien ned, som var litt lenger så fortalte Mathias at han hadde en overraskelse til oss. Jeg tror de fleste som var med var veldig førnøyde med at vi hadde valgt den veien, selv de som hadde vondt i både hofter og bein. Nede ved sjøen kom vi til overraskelsen. Her fikk vi se store smeltevannsgrotter som utrolig spennende ut. Vi gikk inn og alle var veldig fornøyde, for min del var disse grottene de fineste med hele turen å se.

Her åpnet grottene seg ut i bresjøen.

Skrevet av Thea og Mathias :)