Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

fredag 9. mars 2018




Utplassering hos Telemarks bataljon, forsvaret.
 

I uke 9 var jeg så heldig så jeg fikk muligheten til å følge Telemarks bataljonen en hel uke. Telemark bataljon er en mekanisert bataljonsstridsgruppe med rundt 470 profesjonelle fulltidsoldater inne til daglig tjeneste, som holder til i Rena leir. Det finnes flere forskjellige bataljoner i TMBN og jeg fikk være med kavalerieskadronen 2, altså de som driver med oppklaring og skrapskyting.

Uka jeg var utplassert var en varierende uke hvor jeg lærte litt av hvert og fikk testet ut forskjellige ting som de drev med. I uke 10 startet det en øvelse som de kaller «joint reindeer» som foregikk i nord Norge. Hele TMBN måtte derfor sende en del utstyr og kjøretøyer opp, så det var ikke så veldig mye igjen i leiren.

Jeg startet på jobb halv syv og sluttet ca halv fire. Jeg fikk både utdelt uniform og hvit camo dress. Dagene besto av å pakke til øvelsen og gjøre klart, alt fra tunge sekker til forskjellige våpen som skulle sendes med tog oppover. Jeg fikk blant annet vært med på å se på de forskjellige våpnene som de bruker, jeg fikk prøvd å kjøre litt snøscooter i øvingsfeltet i Rena leir og skutt med HK16 som er en angreps rifle som forsvare bruker mest, jeg prøvde også en Glock pistol. På en av dagene hadde vi fått beskjed om at vi skulle teste gassmaskene for å se om de funket til øvelsen. Da reiste vi opp til gass bua på scooter, jeg fikk høre litt om hvordan det fungerte og hvordan jeg skulle gjøre det. Da gikk jeg inn og jeg kjente litt at det kom en ekkel lukt inn i maska men den var tett, da sa en av soldatene til meg at, når jeg først var der måtte jeg prøve å ta av maska og det gjorde jeg. Det var en skummel og ekkel opplevelse men jeg fiksa det og det gikk bra.

                               


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar