Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

fredag 9. mars 2018

Utplassering hos IAKH

I utplasseringsuka var jeg ved Riksarkivet, Byarkivet, Paleet og Stortinget

Mandag:
Jeg tok T-Banen til Sognsvann fra Hovseter, Sognsvann er der riksarkivet ligger. Der måtte jeg registrere meg og få en lapp som bevis for at jeg hadde tilgang til konserveringsavdelingen. På avdelingen måtte jeg ha på vernefrakk, vernebriller, hansker og støvmaske fordi det va muggskadet arkivstoff som vi skulle se på. Denne muggen er et kraftig allergen.  Vi spå i protokoller fra 1810 til 1914, tilhørende Westye Egeberg. Dette er et tømmerfirma

Vi så etter mange navn inklusive: L. Halvorsen, Thorvald/Jacob Meyer og bruk som Soli og Hafslund sagverk

Protokollene var av gotisk håndskrift og derfor vanskelige å lese. De interessante sidene scannet vi som vi kunne lese senere.









Tirsdag:
I dag tok jeg også T-Banen til Sognsvann for å dra på Riksarkivet. Denne dagen var vi på lesesalen for å studere nærmere på brev og erklæringer om tømmertransport i regi av Thorvald Meyer. For å komme inn på lesesalen måtte du låse inn jakke, sekk og andre ytterklær, ha alle ting du trenger i en gjennomsiktig plastpose. Penn og tusj var ikke lov, og heller ikke mat og drikke.

Inne i salen var det høye bokhyller rundt hele rommet med gamle og nye bøker av alle slag




Løse dokumenter skulle ikke stokkes om. Og gjorde man dette risikerte man å få bot. Jeg fikk i oppdrag fra professoren å lete frem Wessel-Bergs reskriptsamling, for å lete fram stoff om Liberaliseringen av trelast. Dette var 200 år gamle trykte bøker





















Onsdagen dro jeg til byarkivet for å lete frem de skjørere delene av samlingen med brev fra Westye-Egerberg, derav vi lette etter navn som Tofte, Meyer osv. vi fant ut om et barnehjem kalt Toftes Gave, som jeg fra kl 1, gikk ut for å lete etter. I ettertid fant vi ut at det originale bygget er revet og driften var flyttet til et annet sted som ikke sto skrevet

Da vi fikk bestilt opp dokumenter, måtte vi ha på hansker for å ikke skade de 200 år gamle arkene


Jeg skrev opp alle referansene til Tofte og Meyer etter sidetal og saksnummer som vi kunne se etter

Vi avsluttet tidlig da det ikke var mer å finne på byarkivet. Derfor lette jeg etter Toftes Gave



Torsdag


I dag møtte vi Professor John P. Collet på en kafe på paleet, der vi snakket om Thorvald Meyer. Paleet er i bygget Meyer hadde sitt hus


Vi gikk så rundt i byen og så på bygninger Meyer gav penger til byggingen av. Eksempler er Stortinget, Torggata bad, Frimurerlosjen og en bygning for noen private boksamlere. Etter dette gikk jeg til grynerløkka der vi så etter et maleri av Meyer, samt at vi så på noen av de originale bygningene.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar