Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

torsdag 6. oktober 2011

Utplasering Fylkesmannen, Miljøavdelingen


Utplassering hos Fylkesmannen, Miljøavdelingen. Han jeg skulle være med heter Øyvind Gotehus, og jobber som rådgiver hos fylkesmannen. Han jobber 50 % med rovdyr.

Dag 1

Dag en startet klokken 08:15, med en kaffe, alltid viktig å komme godt i gang. Etter en kafferunde ble jeg informert litt med hva de driver med hos fylkesmannen. Det er på rovdyr avdelingen jeg var på, og ble satt i gang med å gå gjennom hvor mange søknader det var kommet inn året før med søknad om erstatning på husdyr tatt av rovdyr. Dette ble gjort for å finne ut ca hvor mange søknader de skulle sende ut til kommunene.

Klokka 12 skulle jeg få lov til å være med på et møte, hvor de drøftet og sa hvorda de lå ann sammspillet mellom rovdyr og husdyr. På møtet var det personer fra Landbruksavdelingen (husdy) og de jeg var med som var fra Miljøavdelingen (rovdyr).

Etter det skulle jeg sette inn i ett skjema, det som de forskjellige sauebøndene har gjort for å forhindre tap til rovdyr, og hvordan de syntes det fungerte. Da alt dette var gjort, var det slutt på ”arbeidsdagen”.

Dag 2

Dagen startet med at jeg skulle gå gjennom en nettside som heter http://hedmark.miljostatus.no/ for å prøve å gjøre den mer tilrettelagt til ungdommer som ikke har alle fagkunnskaper. Denne siden er for videregående skolen, for å få svar på de spørsmål du lurer på om miljøet i Hedmark.
Etter det skulle jeg være med på å skrive brev til de som skulle få penger for de tiltakene de hadde gjort for å forhindre rovdyr tap, og sende ut de. Jeg skulle også skrive inn i skjema de som har fått utbetalt pengene, slik at det skulle være orden på det.

Vi fikk noen flere rapporter som skulle skrives inn i databasen, slik at jeg gjorde det. Dette var kort oppsummert av det jeg gjorde hos Fylkesmannen.

Det å få lov til å være med Fylkesmannen var spennende på å se litt hva de driver med, og det var ikke helt som jeg hadde trodd. jeg trodde at de var mere ute enn det de er, men samtildig var det interessant å finne ut hvordan de jobbet med rovdy og husdyr, for å skape minst mulig konflikter

1 kommentar:

  1. Du har fått med deg en del her! Kunne sikkert fått med fler bilder, men ellers bra!

    SvarSlett