Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

søndag 4. desember 2011

Utplasering på Norsk Skogmuseum


Utplassering på Norsk skogmuseum, han jeg var med på museet heter Bjørn Erik Skaug. Han jobber med gaiding på museet, i tilegg jobber han med å utvikle nye utstillinger.

DAG 1:
Jeg møtte opp klokken 8 på onsdag morgen. I starten ble jeg informert litt om hva som skal skje mens jeg er på museet. Skogmuseet driver og utvikler et program for demente, og de var et møte om dette på morgenen som jeg skulle få være med på. På det møtet ble det planlagt hvordan ruten for de demente skulle være. Jeg lærte mye interessant hvordan mennesker med dement opplever handlinger med at de husker kun ting fra mange år tilbake, og at man må prøve å finne noe som de opplevde før, slik at de husker det. Etter møtet tok vi oss en tur og gikk gjennom løypa som skulle brukes. Bjørn Erik har en kombinert jobb, og han har også litt ansvar med aktivitetsdagen som skulle være på søndag, slik at vi skulle ut å hogge noen stammer som skulle brukes til å lage nisser, eggholdere og serviett ringer. Da vi hadde hogget noen var det tid for lunsj. Etter lunsj var det ett nytt møte om den nye utstillingen på museet ”Tråkk”, hvor møtet bare var en gjennomgang av hva som skulle gjøres, og hvordan prosjektet ligger an. Etter møtet var det kontorarbeid for Bjørn Erik, og derfor hjalp jeg til i butikken fram til jeg skulle hjem.

DAG 2:
Jeg hadde fått informasjon dagen før at jeg skulle være med en som heter Kjetil som har ansvaret for akvariet. Jeg skulle rydde opp i fiske utstyr. Jeg skulle gå gjennom alle pilkestikkene, og sjekke at de var i orden. Måten jeg gjorde det på var at jeg skulle sjekke at de ikke var ødelagt, eventuelt å fikse på de som det gikk an, og sjekket at det ikke var noen knuter på sena og spant på ny sene på de snellene som det var forlite med sene på. Det var mange pilkestikker, slik at det tok lang tid med å bli ferdig. Da dette var gjort, fikk jeg en omvisning bak akvariet, før vi gikk ut til fiske dammen får å se hvordan det så ut der. Der ryddet jeg bort kvister og rot, som lå i vegen på tur ned til dammen. Da det var blitt ”reint og fint” der var klokken 15:30, slik at det var på tide å ta kvelden.

DAG 3:
I dag skulle jeg være med å ordne i stand til søndagens aktivitetsdag som var juleverksted. jeg og Bjørn Erik hadde hogget litt for lite stammer av, slik at jeg gikk ut for å hogge litt til. Det måtte ordnes i stand med border og stoler i tillegg skulle det være noen aktiviteter der det kunne bli masse klin, slik at jeg skulle også legge ut plast på gulvet. Etter lunsj fortsatte vi med å rigge til aktivitetsdagen. Siden det var juleverksted måtte vi ha juletre, slik at vi satte opp det og pyntet det. Vi måtte også kappe til de stammene som vi hadde hogget tidligere slik at det skulle være mulig å gjennomføre de tingene som de skulle brukes til (serviettringer, nisser og egge glass). Det jeg lærte denne dagen var hvordan man kunne utnytte naturen i større grad, men for eksempel lage serviettringer av trær. Det var det siste jeg gjorde på Norsk Skogmuseum i alle fall denne gangen.

Det å jobbe må Norsk Skogmuseum var spennende og lærerikt, det å kunne jobbe med naturen, mennesker, og litt kontorarbeid synes jeg er en bra kombinasjon, og er noe jeg kunne tenke meg å jobbe med en gang i framtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar