Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

torsdag 27. november 2014

RÅDYRJAKT!

Fredag den 21. November skulle VG2 naturviter ha med seg VG1 klassen som hadde valgt naturviter i PTF. På programmet sto det rådyrjakt denne dagen. Vi møtte opp på skolen i et av klasserommene for å gå igjennom sikkerhetsregler når det gjelder jakt på skolen, og dette gjelder også jakt generelt. Det ble bestemt at jakten skulle foregå i skogen bak skolen.
 Vi ble delt inn på forskjellige posterings plasser, hvorav jeg ble satt med Vebjørn, en fra VG1, og dette på grunn av at han har jegerprøver og ikke jeg. Klokka var slagen 08.30 når vi ble kjørt ut på postene våres, jeg og Vebjørn var spent på hvordan dagen kom til å ende. Klokka tikket og gikk, vi hørte på radioen å fulgte med på GPSen for å se om det skjedde noe, men rolig var det.
Plutselig fikk vi en beskjed over radion fra Knut-Arne, oryx(hunden) hadde nemlig fått los på et enslig rådyr. Vi satt spent å ventet på om vi fikk høre, eller se losen, noe vi ikke gjorde. Klokken nærmet seg 11, og jeg å Vebjørn bestemte oss for å lage et lite bål på post for å få litt ekstra varme. Da tok det ikke mange minuttene føre vi fikk beskjed over radioen om at vi skulle inn på skolen igjen for å spise lunsj. Vi kom på skolen, å vi satte oss i kantina for å spise lunsj føre vi gikk ned i klasserommet igjen for å snakke om vi skulle fortsette jakten på dette rådyret.
Det ble bestemt at vi skulle gjøre et nytt forsøk med noen av de samme postene som vi hadde tidligere på dagen, mens jeg og Vebjørn ble satt på et helt annet sted. I førsten var vi spente på om det kom til å bli noe dyr på oss denne dagen, siden vi ikke hadde hørt noe los, men bare fått beskjed over radioen at det var los på gang. Tiden gikk uten at vi hørte noe, men nok en gang fikk Oryx los på et rådyr. Var dette samme rådyr som tidligere mon tro?
Etter hvert som vi begynte å høre losen komme nærmere oss, og så litt bortenfor oss føre den kom nærmere oss igjen. Plutselig hørte jeg Vebjørn sa til meg «hold deg for ørene», jeg reagerte bare hæ, hva skjer? Plutselig hørte jeg det sa bang, og jeg fikk se en rådyr bukk på bakken foran oss. Dette syntes vi var kjempe gøy, både for han som fikk skyte, og for meg som fikk oppleve det på kloss hold.

Det ble tatt noen bilder av Vebjørn å rådyret i skogen før vi dro til skolen igjen for å ta fatt på bukken. På skolen ble det også tatt et bilde av VG1 og VG2 som poserer med rådyret foran seg. Det er moro når dagen fungerer, og man får en bra los på jakt, da klaffer det virkelig! Moro. 
Her poserer klassen, med Knut-Arne, Oryx og rådyrbukken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar